Week 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg jessica

11 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

En dat is week 3!
Pffff, het gaat hier zo snel dat ik niet eens meer weet welke dag en datum het is!
Maar goed, alweer een week voorbij!

Vorige week zaterdag zijn we met Dolly en Zenande naar het winkelcentrum geweest. na enige moeite zijn we geslaagd. Ook voor de stof voor de schorten zijn we geslaagd. Dus met een beetje geluk komen er schorten van Thamsanqa mee naar Nederland!
Zondag hebben we de kerk van Louise en Gavin bezocht en daarna even naar het winkelcentrum geweest.
Maandag weer naar de crèche en ' s middags was er een ontmoeting op het kantoor van Tia met een aantal leden van de Masi- stichting uit Nederland. Deze stichting helpt twee jochies die vorig jaar hun moeder verloren hebben aan aids aan een fijne plek om te wonen. Tia helpt hen om aan de juiste papieren te komen. winanda en ik hebben verder nog even gekeken wat er op het kantoor nog gebouwvakt moet worden. Dat is aardig wat! Deze week gaan we maar eens kijken wat we hiermee kunne doen. Ook heb ik nog heel even gesproken met Karin, een duitse vrijwilligster die ik ontmoet heb in 2009 bij ithembaen die nu haar eigen project heeft voor jonge kinderen met een beperking. Dit is in het gebouw waar Tia en Louise ook zitten. Helemaal leukom haar weer te zien en spreken! Bij thuiskomst vloog winanda naar binnen om te kijken of er ma vijf dagen dan toch eindelijk weer stromend warm water was. En dat was er! Na zo'n lange tijd niet gedoucht te hebben is dat toch echt wel even lekker!
Dinsdag ben ik met Lulama en andiswa naar de lokale kliniek geweest om een brief te regelen voor een orthodontist die haar verder kan helpen met een beugel. Het in de kliniekzij. Was weer een hele belevenis. Niks geen privacy, houten banken , redelijk lang wachten... En ja, als blanke ben je dan toch ook wel weer een bezienswaardigheid ;) vriendelijk blijven lachen en groeten werkt dan vaak wel het beste!
' s middags met de middelste kinderen van alle huisjes , 11 stuks in totaal, naar de film geweest. Eerst natuurlijk lekker eten, daarna genieten van een echte 3D film. Bij het eten kwamen we Zanele nog tegen, de huismoeder van vorig jaar. Geweldigom haar even te zien en vast te houden ;)!
Woensdag was het weer boodschappentas, tevens ook debat dat elvira haar haren heeft laten invlechten.
Na het doen en wegbrengen van de boodschappen weer even taxichauffeuse gespeeld aangezien nosipiwe haar id-kaart kon ophalen. Dit is een belangrijke kaart aangezien je je daarmee kunt inschrijven voor de universiteit. Maar je deze kaart ook nodig hebt om bv.je rijbewijs te halen, te trouwen, etc.
' s avonds een rustige avond thuis doorgebracht.
Donderdag was het vrouwendag. Dat betekende dat bijna alle kinderen vrij waren van school en thuis zouden zijn. Aangezien we de meiden van de masi- stichting graag de huizen wilde laten zien hebben we deze dag daarvoor uitgekozen. En het werd een topdag!
Bij alle huizen werden we hartelijk ontvangen en was er aandacht voor de ' gasten' . Bij het huisje van lulama hebben de kinderen gedanst en gezongen. Bij het huisje van Cynthia hebben de grote meiden gezongen.de jongens waren erg blij met alle pannenkoeken die er gebakken werden en bij het huisje van Dolly hebben de grote meiden fijn gekletst met iedereen.
In alle vier de huisjes hebben de twee jochies van de masi- stichting zich prima vermaakt. Rennen, tikken, springen, dansen en muziek maken! Super, toch?
Donderdagmiddag kwamen fre en Gerdy bij Peter en daphne. Ze hadden ' s morgens vroeg nog bijna vastgezeten inde sneeuw! Onvoorstelbaar omdat donderdag in PE zonnig en warm was!
' s avonds bij louise gegeten en gekletst!
Vrijdag was hemt heerlijk weer, we hebben de ochtend rustig doorgebracht en zijn in de middag naar het strand gegaan om daar heerlijk op het terras door te brengen. Top!
Om zes uur werden we in Motherwell verwacht voor een kerkdienst. De zoon van Tia is met een aantal kerkgangers uit Johannesburg naar hier gekomen om te zingen, dansen en bidden. Het was erg bijzonder om dit mee te maken. De manier waarop ' onze' kinderen hun geloof beleven en ervarenst bijzonder om te zien. Daarbij zongen drie van onze meiden een prachtig lied à capella. En wanneer je dan nagaat dat al deze meiden in moeilijke omstandigheden zij opgegroeid en nu nog dagelijkse een gevecht leveren dan doet het je wel wat om ze op het podium zo krachtig te zien! En tja.. Dan komen er bij mij waterlanders... In overvloed ;)
Gelukkig waren er meer mensen onder de indruk en hebben we er goed over kunnen praten..
Eenmaal thuis even bij deppen haard gezeten en wat gedronken en toen naar bed.
Vandaag (zaterdag) lekker lang uitgeslapen om daarna tot de ontdekking te komen dat de elektriciteit wederom was uitgevallen.ditmaal zou het tot in de avond duren...
Heerlijk buiten mijn ontbijten gegeten, uiteindelijk de krant gelezen en daarna met fre en Gerdy maar Greenacres gegaan om wat te shoppen.
Rond half zeven op zoel gegaan naar een restaurantje waar wel elektriciteit was... Geen electriciteit betekent dus ook geen straatverlichting, geen verkeerslichten, etc. Weer wat nieuws in het zuid- afrikaanse verkeer!
Heerlijk gegeten bij de pizzeria en daarna naar huis waar we gelukkig weer licht hadden ( al had het ook wel wat om met kaarsjes aan in huis te zijn en lopen)..
Morgen komen Peter en Daphne weer thuis, is winanda jarig en hebben we een pannenkoekenfeestje... Gerdy en ik hebben het plan om in de ochtend ook nog een duik in het zwembad te nemen....

Er is weer veel gebeurd en gedaan. Ik realiseer mij ook nog niet dat dit gewoon al weer mijn laatste week gaat worden.. En eigenlijk wil ik daar ook nog niet teveel bij stil staan...

Liefs Jessica

• 12 Augustus 2012 - 08:37

Kirsten:

Hey lief zussie, super dat je op mijn laatste dag in N'dal even belde!
    Zo te lezen beleef je weer een heel intense tijd in PE. Niet vergeten om te ontspannen en tot rust te komen he?
    Dikke X, Kirsten

• 12 Augustus 2012 - 19:00

Eva:

Hai Jessica,

wat beleef je veel! haast te veel om te beschrijven! leuk om te lezen.
    je mag haast wel een vakantie na deze Zuid Afrika ervaring om even alles op een rijtje te zetten en na te genieten...(vertel dat maar op Bartje..)
    Geweldig jouw belevenissen: je hoort er echt thuis ...
    nog een heel fijne laatste week in "jouw" bijzondere land.

veel groetjes,
    Eva

• 15 Augustus 2012 - 17:30

Anneke Stultiens:

Ha Jessica,

Na alle verhalen van je medevrijwilligsters heb ik die van jou gelezen. Leuk, ik begrijp dat je er weer erg van geniet.
    En alweer de laatste week, Winanda en Elvira gaan een weekje later naar huis toch?
    Geweldig om te lezen dat de naaimachines goed worden gebruikt, wat zou het mooi zijn als daardoor wat zelf verdiend geld in het laatje komt.
    Bij Elvira en Winanda heb ik al aangegeven dat ik al een kleine bestelling wil plaatsen.......als dat gaat lukken.
    Wij zijn nu 2 dagen terug uit Namibie, was weer een heel bijzondere reis in een heel ander land; we hebben heel wat kilometertjes gereden, alles is prima verlopen en ik heb moeite met weer leven met een agenda waar alweer de nodige afspraken in staan.
    Zou het liefst gelijk weer in het vliegtuig stappen.
    Van Tia hoorde ik dat jullie een goede vergadering hebben gehad, toppie!!!! Ben benieuwd naar de Thamsanqadag eind september.
    Ik heb op jouw verzoek een cc-tje gemaild van de mail naar de mensen die ik heb benaderd, zul je misschien al wel hebben ontdekt.
    Als je nog bij Cheshire Home komt doe dan aub de hartelijke groeten aan Samkeleo en Vuyo.
    Weet je al of Peter al wat heeft uitgezocht met betrekking tot het weer onderwijs volgen door Vuyo?

Geniet nog ff, dikke knuffel voor alle kinderen en moeders en niet te vergeten Peter, Daphne, Tia en Louise,

Tot gauw en een hele goed terugreis,
    Groetjes en liefs van Anneke