De eerste week ... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu De eerste week ... - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

De eerste week ...

Blijf op de hoogte en volg jessica

29 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het is raar om hier weer te zijn.
Het voelt als thuis, maar toch ook weer net niet.
Je weet de weg , zo ongeveer... je snapt het systeem, zo ongeveer, je kan de gesprekken volgen, zo half..
Maar goed, na een weekje voelt het steeds meer als thuis!

Beginnen maar bij het begin:
Maandag: een eerste 'werk' dag.. De kinderen van de creche bij Lulama ophalen, voor het eerst weer naar Motherwell. En jawel, deze route wist ik nog! Na Lulama een dikke knuffel te hebben gegeven door naar het huisje van de creche. Kennismaken met de huismoeder aldaar, Dolly en aan de slag..
Zingen, spelen, knippen, etc. Alles kwam weer aan de orde!
's middags de kinderen terug gebracht en bij Lulama de middag doorgebracht.
's Avonds heerlijk genoten van de kookkunsten van Peter en Daphne en op tijd naar bed.
Dinsdag hetzelfde verhaal, echter nu heeft Lulama de creche gedaan. Winanda heeft samen met haar een verhaal uit de bijbel gelezen, we hebben liedjes gezongen en buiten gespeeld. 's Middags heb ik de kinderen met huiswerk geholpen terwijl Winanda en Elvira de kasten van de meiden hebben opgeruimd. Ik ben een sloddervos, maar mijn kasten zien er keurig uit in vergelijking met die van de meiden bij Lulama.
Dinsdagavond zijn we met Peter bij Samkelo geweest. Samkelo is een jongen die ik ken van mijn tijd bij Ithemba. HIj woont nu een tehuis voor volwassenen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Dit was een mooi bezoek waarbij we nog een mooie foto hebben gemaakt voor een oud-vrijwilligster van Ithemba die afgelopen vrijdag is getrouwd en er voor zorgt dat Samkelo in het tehuis kan wonen waar hij nu woont.
Woensdag hebben Winanda en ik de boodschappen gedaan voor de 4 huisjes.4 karren vol, Harry door zijn assen, maar binnen 3 uur was de klus geklaard. En hadden we alle huisjes bezocht! Fijn om Maxisole en Cynthia even te zien...
's Middags zijn we in het huisje van Dolly gebleven. Ook hier heb ik geprobeerd om met een van de kinderen het huiswerk te maken. Gelukkig wilde Dolly vertalen, want anders was het waarschijnlijk niet goed gekomen. MEt handen en voeten, pen en papier en veeeeeel geduld van ons allemaal is het gelukt om alle 6 bladzijden rekenwerk te maken. Jullie moeten dan denken aan sommen van het metriek stelsel (groep 5 niveau ongeveer).
Woensdag was ook de dag dat Peter en Daphne op vakantie zijn gegaan... Ze zijn naar Nederland en Belgie! Om daar de eerder genoemde Riet te bezoeken op haar bruiloft. Als verrassing!
Donderdag hebben we samen met Nosi, de huismoeder van de jongens, de creche gedaan. Hoepeldans, estafette, tulpen vouwen, etc. De kinderen waren op de weg terug erg rustig!
Aangezien de jongens 's middags op school werden verwacht voor een meeting zijn wij met zijn drieen heerlijk naar het strand gegaan. Genoten van een milkshake, een strandwandeling en het heerlijke weer.
Vrijdag en zaterdag was het PET- weer hier in PE. We zijn naar Greenacres geweest, hebben daar kleertjes gekocht voor 2 kinderen die op de creche komen, maar niet bij de huisjes van Thamsanqa zitten (dank aan mijn ouders!). 's Avonds hebben Winanda en Elvira een grote berg pannenkoeken gebakken....
Zaterdag hebben we gezwommen in een overdekt zwembad hier in de buurt. Hiervoor moest er nog even geshopt worden voor een bikini door Winanda.. Op de een of andere manier is ze hiervoor geslaagd zonder de bikinitop te hoeven betalen.. Hier zat geen prijssticker op, dus was het gratis.. (aldus de cassiere).
Goed werk! NOg beter werd het toen we ook nog gratis naar binnen mochten bij het zwembad!
's Avonds zijn we op advies van Elin (vrijwilligster Ubomi) bij Angelo's wezen eten. Een restaurant waar je heel goedkoop lekker kunt eten tussen de locals! Het is even zoeken, maar wel een aanrader!
En vandaag (zondag) zijn we vroeg op pad gegaan om naar Addo Elephant Park te gaan. En ook dat was een aanrader! We hebben superveel olifanten gezien, maar ook 3 leeuwen, buffels, koedoes, zebra's en nog veel meer. En... het zonnetje scheen. Top!
Nu zitten we heerlijk rustig te genieten van het open haard vuur en gaan we, denk ik, op tijd naar bed.
Morgen begint een nieuwe week waarin ik hard aan de slag wil!

Groetjes Jessica

PS. Foto's uploaden gaat nog niet zo handig met mijn toestel. Maar op mijn facebook site zijn die van Winanda en Elvira ook te vinden... Erg mooi!

• 30 Juli 2012 - 06:53

Myrthe:

Een mooie samenvatting van de eerste week! Gaat toch altijd wel weer snel, als je ergens terugkomt, en moet wennen. Voor je het weet is het of je nooit bent terug geweest. Leuk, dat je zo'n mooi eerste weekend hebt gehad.Geniet er nog even van. En als je terug bent, wil ik graag alle foto's zien! :-)

Liefs,
    Myrthe

• 30 Juli 2012 - 15:49

Kirsten:

Hey zussie,

Het is fijn je verhalen weer te lezen! Werk je niet te hard? Je hebt ook vakantie he!
    Enne... dat dat uploaden van die foto's niet lukt, is dat misschien een kwestie van een kabeltje missen? ;)

Dag, liefs,
    Kirsten

• 30 Juli 2012 - 20:02

Evelien Horstmann:

Hee Jessica!

Wat top om je verhalen weer te mogen lezen!Bijzonder om voor de 3e keer terug te zijn hè.Wat je al zegt, enerzijds voelt het zoals vanouds maar anderszijds ook weer anders, oftewel een nieuwe en bijzondere ervaring.
    Vind het weer super dat je weer van alles onderneemt!
    Heel veel succes en vooral heerlijk genieten!
    Alle liefs,
    Evelien

• 30 Juli 2012 - 22:50

Jessica :

Dank voor de reacties. Leuk!
    @ myrthe foto's kijken helemaal prima!
    @ Kirsten kabeltje? Laptop? Trage verbinding? Wie zal het zeggen :)
    @ evelien dank! Gaat vast goed komen. Net een meeting met Louise gehad en er is weer fijn wat werk te doen! Waar ik dan ook nog van geniet ..... :)

• 01 Augustus 2012 - 17:34

Eva:

Hai Jessica,

Wat ben je weer aan het genieten! Het lijkt of je nooit bent weggeweest uit Zuid Afrika.
    Heel leuk om je ervaringen te lezen; alles gaat zo wel leven voor ons en het lijkt dan of je er zelf ook bij bent.
    lieve groet en veel genieten met de kinderen en bekenden!
    Eva

• 02 Augustus 2012 - 15:31

2 Aug. 2012:

Heey Jessica,
    Je bent nu heel ver weg, maar door je reisverslag ook heel dicht bij. Voor de derde keer weer daar, wat zal dat een heerlijk gevoel zijn. Niet alles is hetzelfde, gelukkig maar. En die blije kinderkoppies, nou ja, er zitten ook al wat oudere bij. En oh wat fijn, dat er nog meerdere sloddervossen zijn. Les geven is liefde die de hand uitsteekt. Geven is liefde die de ronde doet. De liefde is toereikend omdat....liefde nooit tekort doet. Kortom geniet . groetjes van 2 plaksters, Chantal en Marjo.