Week 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg jessica

03 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

En tja... Toen was er al weer een week voorbij... De tijd gaat hier razend snel. Wat natuurlijk een goed teken is, maar tegelijkertijd ook wel weer erg jammer...
De week begon geweldig met maandagmorgen de crèche (met de gebruikelijke zang, dans, knip, plak en knuffelactiviteiten). Maandagmiddag zijn we naar het huisje van lulama gegaan en hebben daar meegeholpen in het huishouden (het is best een uitdaging om veel wasgoed met weinig wasknijpers op te hangen) en zijn winanda en elvira begonnen met het maken van de schildering op de muur. Aangezien mijn talenten niet op dat vlak liggen heb ik maar aangeboden om de bloemen in te kleuren (deels). En dat alles zonder ( blijvende) vlekken te maken...
Na ' werktijd' zijn we naar het huisje van 2 kinderen van de crèche gegaan. Zij behoren niet tot de kinderen van het project, maar mogen wel deelnemen aan de crèche. Het was mij opgevallen dat deze twee kinderen wel vaak in dezelfde kleren liepen, waarbij de jongen ook regelmatig de kleren van zijn nichtje aan had.. Met het donatiegeld van mijn ouders heb ik voor ieder van hen kleren kunnen kopen. Winanda en elvira hebben schoenen aangeschaft. Het was een prachtig moment om. Deze twee kadootjes bij deze twee kinderen te mogen brengen. Het meisje stond met grote ogen toe te kijken en het jochie trok spontaan zijn nieuwe kleren en schoenen aan en echt toch niet meer uit! Toen we weer weg gingen was hij nog druk bezig om de kinderen in de straat zijn nieuwe aanwinsten te showen... De uitspraak : kleine moeite, groot plezier" is eigenlijk nog een understatement...
Maandagavond hebben we overleg gehad met Louise. ze heeft een aantal lopende zaken met ons besproken en tevens wat achtergronden van kinderen verteld. Erg triest om te horen en het maakt dat je het gedrag van bepaalde kinderen weer beter kunt plaatsen.
dinsdag begon de dag goed met een stroomuitval bij ons thuis. Nu ben ik erg van de knopjes, maar dit was toch wel een beetje teveel van het goede. Louise gebeld die Ryan heeft gebeld, die weer naar ons kwam... hij adviseerde ons het elektriciteitspaneel aan te bieden bieden bij de plaatselijke antiekshop, volgens hem konden we daar grof geld mee verdienen.. Maar goed, ryandurfde dus wel aan alle knoppen te zitten en ja hoor,binnen twee minuten hadden we weer stroom! Tja...
Dinsdag op de crèche hebben we gewerkt met het begrip ' ovalen'. Larissa had voorbereidend werk gedaan en daardoor konden we mooi een aantal opdrachten uitvoeren! De twee kinderen die nieuwe kleding hadden gekregen hadden deze ook aan en zijn even goed in het zonnetje gezet. Prachtig om deze kinderen zo te zien stralen.. ' s middags zijn we naar het jongenshuis gegaan waar we wat muziek hebben gemaakt en Winanda zich heeft gebogen over de stelling van Pythagoras.
' s avondspits hebben we een rustige avond gehad met een beetje internetten, lezen, kletsen en een vuurtje!
Woensdag begon de dag voor Winanda en mij met het wederom doen van de boodschappen. Ditmaal in de stromende regen... Ook u werden we weer aangesproken door mensen op het feit dat we toch wel met heel veel spullen door de supermarkt reden. ik moet er altijd wel om lachen hoe de mensen kijken, tevens is het een mooie gelegenheid om de naamsbekendheid van Thamsanqa te vergroten.
Het was deze keer wel een race tegen de klok, omdat we om 11.00 uur in een van de huizen werden verwacht voor een meeting met de moeders. Dat is bijna gelukt.. Tijdens deze meeting werden de huismoeders middels een envelop met geld bedankt voor hun inzet van de afgelopen periode. Ook werden er twee moeders extra in het zonnetje gezet vanwege hun functioneren. Deze ' awards' en beloningen komen niet van De organisatie waarbij Thamsanqa is aangesloten zelf, maar van een andere vrijwilligersorganisatie. Deze extraatjes zijn in ieder geval nog zeker voor dit jaar, maar men weet niet hoe het er volgend jaar voorstaat.
Na deze meeting zijn we even terug gegaan naar de crèche om te kijken hoe ervoor stond met het ingevlochten haar van Elvira. helaas niet zo goed, ondanks urenlang wachten was de persoon in kwestie niet komen opdagen.. hier baalde ze logischerwijs flink van!
Mijn dag (en eigenlijk tijd in PE) kan echter al niet meer stuk aangezien ik, toen ik mijn hoofd om de hoek van de crèche stak, door Awonke ( het meest schuchtere meisje) spontaan begroet werd met : Hi, how are you? i am fine!
Ik was echt even sprakeloos van deze begroeting aangezien het soms uren duurt voordat Awonke überhaupt iets van een glimlach laat zien.. En nu dit, kippenvel!
We zijn die middag een beetje op tijd naar huis gegaan, hebben lekker makkelijk gegeten met soep en een broodje en daarna heerlijk de film Notebook gekeken... En nee, Elvira.. we doen verder geen uitspraken over hoe verdrietig die film eigenlijk is ;)
donderdag was voor mij vroeg op: om half acht moest ik klaarstaan om met Ryan,Akona en Nandipe naar een introductie bijeenkomst te gaan van een cursus Job skills die ze gaan volgen.
Ik vond het een inspirerende meeting waarbij de mevrouw in kwestie , Ina, feilloos uitlegde waar volgens haar de problemen op het gebied van werkloosheid in Zuid- Afrika door komen. Mensen hebben niet de discipline voor het werken, ze vinden eigenlijk dat een ander het hen maar moet komen aandragen, ze stellen zichzelf te lage doelen, hebben lage verwachtingen. In dertien bijeenkomsten gaan de meiden informatie krijgen over communicatie, financiën, sollicitatiegesprekken, opbouwen van een cv, discipline leren voor het werklieden, etc. Mooie uitspraken vond ik onder andere:" a five minute job interview can change your life" en " The future is in your hands" . Met name dit laatste is voor deze meiden eigenlijk nog de ver van mijn bed show. daarom is deze cursus nu ook zo' n mooi begin om daar eens over na te denken en met mensen in gesprek te komen over je wensen, dromen voor de toekomst.
Na de bijeenkomst hebben we Ryan afgezet en ben ik met de twee meiden terug naar hun huisin Motherwell gereden. Nandipe viel voorin in de auto in slaap.. En Akona lag heerlijk languit op de achterbank mee te zingen met haar telefoon. En ik.. Ik zat met een grote grijns achter het stuur te genieten..
Bij thuiskomst moest er natuurlijk verteld worden van het hoe en wat. ik heb even meegeholpen met de plakactiviteit van de crèche, ben daarna eens gaan kijken of ik een deel van de keukenkasten schoon kon krijgen. Er zitten namelijk nogal wat kakkerlakken in dit huisje en die poepen nog al veel.. En dat levert allemaal zwarte puntjes, plekjes op in de kast.. In het begin durfde ik de spullen nog met blote handen aan te pakken, maar op een gegeven moment werd mij dat toch even te gortig..
winanda heeft even het deurtje wat kapot was eraf gehaald en het deurtje wat nog goed was opgehangen. Top! Terwijl ik bezig was in de keuken heeft Dolly mijn broek genaaid. Op de een of andere manier waren bij beide kontzakken gaatjes ontstaan die ze weer keurig heeft gemaakt!
Terwijl winanda en elvira door Larissa bij lulama werden afgezet om daar verder te gaan met de tekening ben ik nog even in hete huisje van Dolly gebleven om de kastjes verder op te ruimen, te kletsen, etc.
Daarna ben ik ook naar lulama gereden. lulama vroeg mij of ik even met haar naar de ATM wilde gaan om geld te halen en dit geld weer naar Nosi te brengen. Geen probleem! En terwijl we dit deden kwamen we ook nog de jonge Simpiwhe tegen die gezellig bij ons instapte.. Ik voelde mij al bijna een echte Motherwell taxichauffeuse ;) ( het slalommen, onverwachte manoeuvres uithalen gaat steeds beter, het claxonneren moet ik nog oefenen!).
Weer terug bij Lulama heb ik de hele middag gediend als klimtoestel om de kinderen maar uit de kamer te houden waar geschilderd werd... heerlijk, maar o zo vermoeiend...
' s Avondspits werden we om zes uur bij Louise verwacht voor een heerlijke maaltijd. We hebben gezellig gegeten en gekletst en toch ook wel weer serieus met elkaar gesproken over de kinderen en hun achtergronden.
Vandaag (vrijdag) begon de dag niet zo best met een heel klein miezerig straaltje water uit de de douche.. Ik dacht in al mijn onschuld dät iemand misschien tegelijkertijd de wasmachine had aangezet of zo.. niets bleek minder waar! sterker nog: ik heb met mijn pisstraaltje water vanmorgen nog geluk gehad! Wat blijkt: DE twee waterleidingen van PE zijn gesprongen en bijna vijf en zeventig procent van de mensen zit zonder water... Tja.. Het is en blijft Afrika natuurlijk ! Dus.. Niet douchen, behalve deo- douchen, de wc doorspoelen met een emmertje water ernaast.. Geen water drinken, maar wijn.. We hebben trouwens nog wel koud water en met een beetje geduld vult de toiletbak zich ook nog..
Men zegt dat er na het weekend wel weer water is...
Maar goed, ik heb gedoucht vanmorgen en daarna ben ik naar Ithemba gereden om eens te kijken hoe het daar was. Er waren ,veel onbekende kinderen voor mij. Gelukkig heb ik nog wel even kunnen kletsen met Shade, Ivewe en Zindle. En natuurlijk ook met Fezie, een van de leerkrachten.Morgen is de begrafenis van een meisje wat vorige week omgekomen is bij een auto ongeluk. Fezie vroeg of ik mee wilde denken over hetgeen wat er morgen gezegd kan worden.. Heftig, maar we zijn samen uiteindelijk wel tot iets moois gekomen.
De middag heb ik in Greenacres, het winkelcentrum doorgebracht samen met Elvira en Winanda.
Morgen gaan we hier weer naar toe maar dan samen met Dolly en Zenande. We gaan kijken naar naaimaterialen en naar een jurk voor het afscheidsgala van Zenande..

Voor volgende week staan er al weer een aantal dingen op de planning. Een bezoek hier , een bezoek daar..
Het is erg intensief, maar wel super om dit weer mee te mogen maken! En helemaal wanneer je beloond wordt met de begroeting:"Hi, how are you? I am fine!".

Liefs Jessica

Ps. Dank voor de reacties! Vind het erg leuk om van jullie te horen en te lezen...

  • 04 Augustus 2012 - 10:27

    Toon En Jeanne Van Kuppeveld:

    Hallo Jessica,

    WAUW wat een verhaal zeg,HEERLIJK te lezen dat je er weer ZO van GENIET,BLIJF dat doen.
    Je maakt weer heel wat mee zeg.
    Onze laatste vakantiedagen breken aan,we hebben ONVOORSTELBAAR genoten van de bruiloft Riet en Bart in Belgie SUPER.
    Wij gaan zo even naar Hilda bellen,waar Peter en Daphne nu zijn.
    Morgen staat Tessel op het verlanglijstje,we gaan het meemaken.
    Jessica voor ALLEMAAL een DIKKE KNUFFEL XX van ons.
    Nog HEEL VEEL PLEZIER en SUCCES natuurlijk,maar bovenal GENIET ervan.
    Groetjes,Liefs, Toon en Jeanne.

  • 04 Augustus 2012 - 10:46

    Maike Van Lith :

    Hey Jessica! Wat leuk om je verhaal te lezen en te zien hoe je week eruit ziet! Geniet van deze heerlijke tijd! Liefs Maike

  • 04 Augustus 2012 - 20:51

    Francien:

    Wow Jessica, wat doe je daar veel en beteken je veel voor de mensen daar. Heerlijk om je verslag te lezen en te merken hoe je geniet.
    Goede tijd verder!
    Francien

  • 05 Augustus 2012 - 11:28

    Monique:

    Ha Jes,
    Zo te lezen maak je een hoop mee daar. Mooi dat je zo kunt genieten van de reacties van de kinderen. Ik hoop dat je morgen weer water hebt...
    Ik ben hier tussen de bdrijven door ook nog wat vakantie aan het vieren. Morgen een dag wandelen met 2 reisgenoten van vorig jaar.
    Jj nog heel veel plezier en succes daar!
    Liefs Monique

  • 07 Augustus 2012 - 10:15

    Evelien:

    He Jessica!

    Wat weer een belevenissen in 1 week!!!geweldig!en wat super da Awonke je zo begroette, het is een bijzonder meisje.Daar doe je het dan o.a. voor hè :).
    Ook super dat je een bezoekje hebt gebracht aan Ithemba. Was Busisiwe er nog?:D
    Heeeel veel plezier de komende tijd en genieten!!

    Liefs Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

jessica

Eens gegrepen door het Afrika-reis virus.. Daarom nogmaals een keertje naar Zuid-Afrika. Port Elisabeth om precies te zijn.

Actief sinds 29 Maart 2011
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 29452

Voorgaande reizen:

24 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Terug naar Thamsanqa... 2018

18 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Nummerrrrrrrrr 5!

26 Februari 2016 - 05 Maart 2016

IndiaReyes, laat zien wat je kan..

30 Mei 2014 - 06 Augustus 2014

Ronde 4! (en wat voor één...)

19 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

De 3e ronde, de 3e ronde!

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

De 2e ronde, de 2e ronde!

Landen bezocht: