Vrijdag 10 augustus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu Vrijdag 10 augustus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

Vrijdag 10 augustus

Blijf op de hoogte en volg jessica

10 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Inmiddels is het een week geleden dat ik mijn eerste verslag schreef.
Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Buiten de gebruikelijke dingen als het naar de crèche en huisjes gaan ben ik ook naar Kleinskool geweest.
Dit is van oorsprong het project van de vader van Daphne. Een aantal jaren geleden heeft de familie het overgedragen aan de kerk en heeft men een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is er nu een swapshop. Mensen uit de gemeenschap brengen materiaal binnen dat gerecycled kan worden en krijgen daar punten voor. Met deze punten kunnen ze in een klein supermarktje (ter grootte van een schuurtje) boodschappen doen. Bv. Wc papier kopen, maar ook rijst of kleding voor de kinderen. Ze betalen met de punten die ze verdiend hebben. Wat ze niet gebruiken blijft staan voor een volgende keer. Als echte Nederlandse dacht ik aan mijn eigen glaswerk wat ik eens in de maand (of zo) naar de glasbak breng.. (laat dat eens 4 potjes zijn). Groot was dan ook mijn verbazing dat het hier niet om aantallen gaat, maar om gewicht.. Werkelijk waar: mensen die 'gewoon' met 10 of 15 kg glaswerk aan komen zetten. Of 35 kg papier... Ik heb met open mond staan kijken. Sergio, de manager, vertelde dat ze gemiddeld 80 tot 100 mensen per week krijgen. Dat betekent dat er ongeveer 4000 kg rotzooi zeker per week ingezameld wordt.. Onwerkelijk. Daarnaast is het prachtig om te zien dat de mensen nu zelf de regie hebben over wat ze willen kopen in plaats van af staan te wachten tot ze wat krijgen.
Verder ben ik met mensen van Thamsanqa op pad geweest. Met 2 van de oudere meiden naar de film en met de huismoeders en leerkrachten van Tinker tots naar een Italiaans restaurant. Voor de kokkin was het de eerste keer, ze genoot met volle teugen... En Bubalwa, Leerkracht van de oudste kinderen, stond met blote voeten te huppelen in het water van de oceaan.. (ondanks dat het niet geel warm was).
Ik heb ook nog een bezoek gebracht aan een kennis die ik heb ontmoet via het vorige project Ithemba. Sabrina is manager van een community care center. Het is mooi om te zien dat er in pe nog meer projecten zijn waar hard wordt gewerkt om het leven voor iedereen makkelijker te maken. Ook hier kwam, net als bij Kleinskool, naar voren dat er steeds meer gewerkt wordt met het principe.. Ik doe iets voor jou, jij doet iets voor mij. Jij helpt mij met kleding, ik kom een dagdeel vrijwilligerswerk doen. Ik werk in de tuin voor jou en mag een deel van de verbouwde groenten mee nemen naar huis.
De rest van de dagen ben ik bezig geweest met het donatiegeld uitgeven..
Van het geld heb ik inmiddels betaald: 5 spijkerbroeken, 12 bh's, een heel aantal pyjama's, kleding voor de jongens, 2 paar schoenen, een bioscoopkaartje voor de 2 meiden, het eten met de dames, boodschappen voor een oma en haar kleinzonen bij Ellen op het pleintje...
Er is nog een klein beetje over waarvan ik de komende dagen eens ga bedenken wat ik daarmee ga doen.

De volgende blog zal ik in Nederland schrijven. De tijd gaat snel. Morgen ga ik met Peter op pad, zondag met mensen van Cheshire homes naar de kerk van Peter en Daphne. De dagen erna zullen vooral (weer) in het teken staan van iedereen gedag zeggen..

Mochten er trouwens nog mensen zijn die zouden willen doneren dan kan dat natuurlijk altijd..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jessica

Eens gegrepen door het Afrika-reis virus.. Daarom nogmaals een keertje naar Zuid-Afrika. Port Elisabeth om precies te zijn.

Actief sinds 29 Maart 2011
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 29431

Voorgaande reizen:

24 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Terug naar Thamsanqa... 2018

18 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Nummerrrrrrrrr 5!

26 Februari 2016 - 05 Maart 2016

IndiaReyes, laat zien wat je kan..

30 Mei 2014 - 06 Augustus 2014

Ronde 4! (en wat voor één...)

19 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

De 3e ronde, de 3e ronde!

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

De 2e ronde, de 2e ronde!

Landen bezocht: