Zondag 17 augustus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu Zondag 17 augustus - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

Zondag 17 augustus

Blijf op de hoogte en volg jessica

17 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Diepe zucht...
Waar moet ik beginnen met dit verslag?
Zal ik beginnen met de weemoed die ik voel op deze druilerige zondag naar de fijne tijd die ik gehad heb in het meestal zonnige Zuid-Afrika? Of zal ik, heel praktisch, beginnen met te vertellen wat er allemaal gedaan is met al het donatiegeld?

Tja..

Praktisch dan maar:
Het donatiegeld is besteed aan:
- een nieuwe bureaustoel voor Tia
- een nieuw stapelbed met matrassen voor in het jongenshuis, hoefden de drie broertjes niet meer bij elkaar in bed te slapen.. (naar ik begreep van de huismoeder: beter voor ieders nachtrust!)
- een broodje knakworst en wat drinken tijdens het uitje naar Homely Farms
- wasknijpers en theedoeken
- 2 schooluniformen voor 2 trotse meiden
- het printen van foto's voor ieders eigen fotoboek
- een kleinigheidje voor 2 buurtmoeders
- een lunch voor de huismoeders (deels ook door de vrijwilligers betaald)

Iedereen die gedoneerd heeft: Baie dankie! Het was een genoegen om het uit te mogen geven aan zeer dankbare mensen..

Het dekengeld:
In totaal zijn er 47 dekens aangeschaft. Deze zijn gegaan naar:
- Kleinschool, een project wat door de vader van Daphne is opgestart en waar onder andere de allerarmsten 1x per week een tasje met voedingsmiddelen krijgt. En nu dus ook (voor de gelukkigen) een deken..
- Bewoners van Motherwell: tijdens de huisbezoeken van Tia en Simphiwe zijn er aan drie gezinnen 6 dekens uitgedeeld.
- Cheshea Homes: een tehuis waar mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking wonen. Waar men nauwelijks geld heeft om avondeten te verzorgen voor de bewoners en waar nu enkele bewoners wel de beschikking heeft over een warme deken..
- De kerkgemeenschap van Zola Mozes: Een pastor die in een wijk in Motherwell (de wijk naast de 'onze') een creche en een kerk heeft. Buiten hun geloof en elkaar hebben ze weinig.. , voor sommigen is daar nu een deken bij gekomen.

Kortom: ook de dekens hebben een goede bestemming gekregen!

En dan ben ik toch toegekomen aan de 'afsluiting". Want zo voelt dit verslag toch ook wel een beetje. Morgen begint het normale leven weer met werk en andere verplichtingen. Vandaag mag ik nog even genieten van de bijzondere periode die achter mij ligt. Wat heb ik genoten van deze tijd, van de mensen die ik heb ontmoet, van het land dat nog zoveel te bijzonders te ontdekken heeft, van mijn medevrijwilligers, van Peter en Daphne en hun familie en hun gastvrijheid, van Tia die op haar 76e toch nog maar mooi even het gevecht aangaat met alle bureaucratie die er is (en waar ik toch echt geen geduld voor bleek te hebben), voor Louise die eigenlijk 24 uur per dag bezig is voor 'haar' kinderen en huismoeders.

De afgelopen periode thuis heb ik mij gerealiseerd hoe bijzonder het eigenlijk is dat ik niet alleen in Nederland familie en vrienden heb, maar dat ik ook deel mag uit maken van een Zuid- Afrikaanse 'Thamsanqa' familie.
En met dat in mijn achterhoofd is het wachten tot het volgende moment van vertrek (wat dat moment zal er zeker komen) een stukje makkelijker...

Dank iedereen voor het lezen en reageren op mijn blogs, mailtjes, appjes,kaartjes, etc. Dank voor het doneren van al het geld!

Mocht je meer willen weten, horen, laat het weten.. Ik vind het helemaal niet erg om mijn ervaringen te delen :)

Lieve groet,
Jessica

  • 17 Augustus 2014 - 16:14

    Stefanie:

    Liefs en een dikke knuffel, ik voel het precies zo!

  • 17 Augustus 2014 - 17:13

    Yvonne Schuiling:

    Hey Jessica wat een bevoorrecht mens ben jij om dit te kunnen en mogen doen! Het staat ook altijd nog op mijn verlanglijstje! Geniet nog even na en succes met het oppakken van je werk bij Bartimeus! Wat ook mooi werk is!
    Groetjes Yvonne

  • 17 Augustus 2014 - 19:57

    Sabine:

    Hee, mooi om te lezen dat alles goed terecht is gekomen. Sterkte met opstarten, ik begin zelf ook deze week, maar zit met mijn hoofd nog in Madeira ;-).
    Tot snel! Groetjes!

  • 18 Augustus 2014 - 12:15

    Atie :

    Dag Jessica,
    Wat een mooie tijd heb je gehad als ik zo wat van je verslagen leest. Mooi dat je dit kon doen. Nu vandaag weer beginnen bij Bartje; zal best even wennen zijn! Een mooi begin met je collega's. Tot ziens volgende week. Groeten, Atie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jessica

Eens gegrepen door het Afrika-reis virus.. Daarom nogmaals een keertje naar Zuid-Afrika. Port Elisabeth om precies te zijn.

Actief sinds 29 Maart 2011
Verslag gelezen: 1111
Totaal aantal bezoekers 29407

Voorgaande reizen:

24 Juli 2018 - 17 Augustus 2018

Terug naar Thamsanqa... 2018

18 Juli 2016 - 19 Augustus 2016

Nummerrrrrrrrr 5!

26 Februari 2016 - 05 Maart 2016

IndiaReyes, laat zien wat je kan..

30 Mei 2014 - 06 Augustus 2014

Ronde 4! (en wat voor één...)

19 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

De 3e ronde, de 3e ronde!

26 Juli 2011 - 19 Augustus 2011

De 2e ronde, de 2e ronde!

Landen bezocht: