8 juni - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu 8 juni - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van jessica moorman - WaarBenJij.nu

8 juni

Blijf op de hoogte en volg jessica

08 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Dag,

Inmiddels een week verder.
Een week met veel ontmoetingen met bekende en onbekende mensen.
Een week met vele indrukken waarvan ik er een aantal zal proberen te omschrijven...

Maandagmorgen was het dan zover. Ik mocht met Harry, die het eerlijk gezegd beter doet dan verwacht, op pad. Op naar Motherwell. Een klein schouderklopje vond ik het wel waard: voor het eerst in twee jaar weer links rijden in een automerk het stuur aan de rechterkant en ook nog probleemloos op de plek van bestemming komen.
Bij de crèche aangekomen kennisgemaakt met de nieuwe huismoeder. Lijkt mij een aanwinst voor dit huisje! Daarna kennisgemaakt met de kinderen van de crèche. Welgeteld 10! Waarvan er welgeteld 2 er twee jaar geleden ook waren. Prachtig om te zien dat deze twee echt een ontwikkeling doormaken van jonge, ietwat verlegen kinderen naar een jongen en meisje die laten zien ( en horen) dat ze er zijn.
Top!
Maandagavond een meeting gehad met tia en Louise over hoe het nu met thamsanqa gaat en wat er misschien de komende weken gedaan kan worden.
Een van de dingen die naar voren kwam was het maken van een promotievideo voor bv. voorlichting op scholen in nl. Dit sloot goed aan bij de wens van Louise om een video te maken waarin ze een bepaald project centraal stelt. De afgelopen dagen hebben we dan ook gefilmd bij de huisjes, op het voetbalveld. Straks gaan we nog wat meer interviews afnemen. Ook nu is het fijn km te zien dat men open staat voor dit soort initiatieven en zich met een aardig woordje Engels kan uiten.
Vrijdagmorgen ben ik met Louise meegegaan naar court. Vier van de kinderen bij thamsanqa zouden worden overgedragen van de zorg van vader naar de zorg van thamsanqa. Terwijl ik daar in het kamertje met vader, de vier kinderen, de rechter, de verschillende social workers en de huismoeders zat bekroop mij toch wel een vreemd gevoel. Hier werd ' even ' een heel belangrijke beslissing genomen die voor de kinderen levensbepalend kan zijn, of misschien al niet is... Best heftig!
Zeker ook omdat vader uitte dat hij graag zijn kinderen wilde blijven zien en, wanneer hij alles weer op orde heeft, ook graag weer voor hen wilde zorgen. Dit werd zeker meegenomen door de rechter in zijn besluit om de kinderen voor een jaar bij thamsanqa te plaatsen in plaats van voor twee jaar. Wat betekent dat er over een jaar gekeken wordt hoe de stand van zaken is en of vader dan misschien zijn omstandigheden en leven verbeterd heeft. Laat het duidelijk zijn dat, ondanks de liefde voor zijn kinderen, deze man ook heel veel problemen had en nog steeds heeft..
Zoals gezegd heftig!
Sowieso was de vrijdag een indrukwekkende dag. Ik zag na twee jaar mijn vriendinnetje a. terug. En heel eerlijk: dat was wel even schrikken. Tia had al verteld dat ze ziek was geweest en dat de zorg voor haar momenteel beneden peil is, maar om dan in het echt te zien hoe de stand van zaken was... Pfffff.
Een mager bekkie, een te kort kapsel, maar belangrijker nog: geen sparkle in haar ogen... De ondeugd die ze, ondanks haar ellendige geschiedenis, toch altijd wel had was weg. En dat is schrikken. Haar tante, waar ze nu woont, vertelde dat er ook problemen zijn op school. Ze luistert nu naar de juf, weigert opdrachten te doen en is stil. Ook heeft ze haar schooluniform verstopt en zonder kun je toch niet echt naar school. Kortom: dit meisje heeft het erg moeilijk. En dat gaat mij aan het hart.
Louise ook. Ze heeft haar voor een nachtje mee naar huis genomen. Dit gebeurt wel vaker met de thamsanqakids. De volgende dag zag ik haar weer. Iets meer uitgerust, iets meer ontspanning in het gezicht. Toen er een zonnebril aan te pas kwam voor haar kwam ook het eigenwijze wat ze altijd heeft gehad weer meer naar voren,fijn!
Praten deed ze helaas nog altijd niet. Later op de dag leefde ze zich wel helemaal uit tijdens het dansen en zingen met de meiden. Dat was voor ons alledrie ( Louise, A. en mijzelf) misschien wel het mooiste moment van de dag!
Voor de komende week staan er al wel weer wat afspraken gepland, waarvan de grootste is het vertrek naar kaapstad op donderdag. Zin in!

Lieve groet,
Jessica

• 08 Juni 2014 - 12:06

Anneke Stultiens:

Hallo Jessica,

Dank je wel Jessica. Fijn om zo op de hoogte te worden gehouden.
    Je verveelt je (gelukkig) weer niet.

Veel plezier en succes bij alles wat je doet,
    Hartelijke groeten,
    Anneke

• 09 Juni 2014 - 12:20

Monique:

Nou, je maakt weer behoorlijk wat mee daar zeg. Jammer om te lezen van dat meisje, maar ze was vast heel blij jou weer te zien!

• 18 Juni 2014 - 11:07

Sabine, Roy, Elke En Niels:

Hoi Jes,

Leuk om zo weer van je op de hoogte te blijven.
    Elke vroeg zich al af of je de knuffeltjes al hebt uitgedeeld.
    Geniet ervan en we wachten met smart op een nieuw verslag !!
    Alvast een fijne verjaardag zondag !